fredag 3 oktober 2014

Minihallonpaj


När man bakar pajer får jag ofta för lite eller för mycket pajdeg. När jag får lite över är det perfekt för att göra minipajer. Sött på fler än ett sätt!

Tid: 30 minuter varav 10 min arbete
Portioner: 1 portion

Ingredienser:
En bit pajdeg (jag fick över av det här receptet)
0,5 dl havregryn
0,5 dl vetemjöl
2 tsk strösocker
20 g rumstempererat smör
1 dl hallon
Ljus sirap

Gör såhär:
  1. Rumstemperera smöret.
  2. Sätt ugnen på 180 grader C.
  3. Kavla ut pajdegen på ett lätt mjölat bakbord. Skalet ska vara ungefär en halv centimeter tjockt.
  4. Fyll en liten form med pajskalet. Lägg i en bit smörpapper och fyll med bakkulor eller gula ärtor.
  5. Grädda pajen mitt i ugnen i 10-15 minuter.
  6. Ta bort smörpappret och kulorna. Grädda eventuellt någon minut till.
  7. Blanda alla torringredienser.
  8. Skär smöret i kuber och nyp ihop med smeten.
  9. Blanda ner hallonen.
  10. Fyll pajskalen med fyllningen och ringla över lite sirap.
  11. Grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter.
  12. Låt pajen svalna något innan servering.
Servering: Servera pajen som den är eller med vaniljsås, vispad grädde eller vaniljglass.

Tips! Minipajer är självklart goda även när du inte har någon pajdeg över. Gör en vanlig sats pajdeg och gör fler minipajer istället för en stor!

Förvaring: Pajen kan förvaras i kylskåp 3-5 dagar. Värm i micro innan servering.

Omdömen: Min lillasyster älskade den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar